لغة مصري

عشان نبني لغتنا ونوحدها بادينا

زمن الحالة او الصفة الفعليه المستمره

شاطر

Admin
    Admin

المساهمات : 135

زمن الحالة او الصفة الفعليه المستمره

مُساهمة من طرف Admin في السبت أغسطس 27, 2011 12:09 pm

الصفه الفعليه المستمره او الحاله

زمن الصفه الفعليه المستمره او الحالة ده بقيأزمنة مستقل من أزمنة المصري بيمثل الصفة الفعلية او الحالة وصغتو موجودة في لغات كتيرة في المنطقة

تركيبو هوا النوع فاعل/فاعلة/فاعليين (مزكر,مؤنث,جمع) اشع نوع لصفة الفعلية المستمرة و النوع مفعل/مفعله /مفعلين (مزكر,مؤنث,جمع).

ملاحظة: ماتلخبطش صيغ الزمن ده مع شوية صيغ عربي بس عشان في تشابه في الكتابه بينهم, هما بيتنطقو بطريقة مختلفه, و الصيغ العربيه ديه ليها مماثل مختلف في المصري. لو الصيخ العربيه ديه استخدمت, دايما بتكون كلمات من اصل عربي, دخلت المصري من غير تمصير.

النوع فاعل/فاعله/فاعلين

النوع ده بيمثل الفعال و مبنيه عليه. بعكس النوع التاني الي بيتبني من الفاعل علي الحاجة. وهو اشع نوع وبيجي في جمل زي:
    انا فاهم الدرس
    انا عايز اقرا
    احنا فاهمين الدرس
    انتا شايف التلفزيون؟
    انا اتكعبلت عشان ماكنتش شايف/باصص قدامي
    وانا ماشي في الطريق اتكعبلت.

النوع مفعل/مفعله/مفعلين

النوع ده بيمثل المفعول عليها. يعني فعل انا بعملو, مفعول علي حاجه. بيجي في جمل زي:
    انا محمل العربية
    انتو متخفيين كده ليه؟
    الموضوع ده متعبني جدا!
    وانا مسلم الامانة لصحبها.
    انتا مصعب الامتحان كده ليه؟

المبني عليها(مفعول عامتا) = متفعل/متفعله/متفعلين. صيغة المبني عليها ديه بتستخدم اكتر من الصيغة النوع الاصليه.

عدل سابقا من قبل Admin في السبت سبتمبر 03, 2011 8:00 am عدل 1 مرات

Admin
    Admin

المساهمات : 135

رد: زمن الحالة او الصفة الفعليه المستمره

مُساهمة من طرف Admin في الأحد أغسطس 28, 2011 2:45 am

الزمن ده محتاج دراسه اكتر لانه جديد

النوع ده بيستخدم كتير مع اداة حالة الفعل "لسه" الي بتساوي في الانجلزي "Just" و لما بتندمج مع زمن حالة بتعمل معني "I have just ..state tense.." امثله زي: انا لسه فاتح الكتاب, انا مخلص

لنوع ده بيمثل الحالة من الفعل. زي اي زمن في المصري ليه نوع مبني علي الفاعل و النوع تاني مبني من الفاعل

النوع الاول بيتقارن مع الازمنه التانيه بد ياكل, كل, واكل

والنوع التاني بـ يأكل و مأكل

النوع(مفعل, متفعل(للحجات)) ده ممكن يستخدم كصفات(صفه فعليه وممكن يتسما بيها). عشان النوع ده بالطبيعه فعل مفعول علي حاجه و بيساوي برضو صفه امثله:
    الواد ده مطنش
    الكاوتش مفسي!
    الناس متجمعين

احسن اسما تمثل النوع ده هما النوع الاول اسمو مبني علي الفاعل و النوع التاني اسمو مبني علي الحاجة من الفاعل

القاعده ديه صيغة الحالة في المصري
    واهيا بتستخدم في الانجليزي زي -ing
    زي في جملة: iam waitng هنا Waiting حالة

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة ديسمبر 15, 2017 7:11 am